pondělí 25. června 2007

Vyzpovídali jsme... Richarda Dubna

I on pochází z jedinečné „líhně talentů“ na Gymnáziu Ústavní, z které vzešlo celé jádro našeho týmu. Připojil se k nám však až později, ve chvíli, kdy jsme se snažili zalepit díry po odchodu bratří Matesů. Leč tuto ambici RICHARD DUBEN nikdy ani zdaleka nenaplnil. Po nedávném rozhovoru s Markem je toto interview nejspíš dalším ze série „rozlučkových“. Richi se totiž rozhodl opustit na čas svět Hanspaulky a za Svině aktivně nastupovat nebude. Nejen o důvodech, které ho k tomu vedly, se dočtete na následujících řádcích…

Nemohu začít jinak. V průběhu léta jsi se nechal slyšet, že to se svou budoucností ve Sviních nevidíš moc růžově a že minimálně na podzim hrát nebudeš. Můžeš mi nějak přiblížit důvody, které tě k tomuto kroku vedly?
Ano, to je pravda. Víš, se Sviněma to u mě bylo takový zvláštní. Fotbal mě vždycky bavil a stále baví. Když mám čas a příležitost, rád si ho zahraju. Jenže ten fotbal ve Sviních mě tolik nebaví. Předně proto, že mi to tam tolik nejde, jako když si jdeme jen tak zakopat ke škole, ale taky proto, že to tam pár lidí dost hrotí. Nebaví mě to věčný řvaní a hádky. Každej někdy udělá chybu, přece jenom jsme amatéři, ale nemyslím si, že by se nikdo nesnažil. Teda v některých zápasech to tak skoro vypadá, ale většinou mi přijde, že se všichni snaží.
Ale abych se vrátil k otázce. Poslední sezónu jsem odehrál jenom dva zápasy kvůli maturitě. Teďka jsem se dostal na vejšku, budu dojíždět do Mladé Boleslavi a fakt nevím, jak to budu stíhat. To byl asi ten hlavní důvod, proč jsem řekl konec. Neměl bych nejspíš čas každej týden o víkendu na fotbal. Takže jsem se rozhodl takhle. Samozřejmě svojí velkou roli sehrálo i to, co už jsem zmiňoval hned na začátku.

Na jaře si toho opravdu příliš neodehrál. Přesto, jak hodnotíš ze svého pohledu uplynulou sezónu?
Jako neuvěřitelný štěstí... Takový štěstí, který Svině celé ty dlouhé sezóny předtím neměly. To, že se nám podařilo i se 6 body udržet, je obrovská klika a samozřejmě i velkej úspěch. Ale nebýt toho, že jeden tým neodpískal zápasy a odečetly se mu body, na podzim hrajeme zase osmou ligu....

Co myslíš, že bylo příčinou krize, která nás v závěru sezóny postihla?
Tak to se mi opravdu těžko hodnotí, protože jsem neviděl ty zápasy předtím, sám jsem byl jenom na dvou. A jeden z nich jsme dokonce prohráli mojí chybou... Ale ty příčiny jsou po-dle mě pořád stejný. Zbytečný hádky a emoce. Myslím si, že na konci na to už taky někdo mohl kašlat... Nebavilo ho to. A ten laxní přístup se pak projevil i na hře. Ale jak říkám, tohle se mi těžko hodnotí...

Zmiňuješ tady určité výhrady vůči atmosféře v týmu, hlavně během zápasů. Mohl bys to trochu rozvést?
Abych byl konkrétní - Matěj to hrozně často dost rozčiluje. Na jednu stranu to chápu, když někdo udělá chybu, že se ho snaží usměrnit, aby jí napravil. To beru. Ale když někdo udělá chybu, která se už nedá napravit, tak mu to nebudu vyčítat a řvát na něho... Taky mě naštve, když se to stane, ale snažím se to přejít, protože těch chyb každej nadělá v zápase tolik, že bych se zbláznil, kdybych se měl kvůli každý rozčilovat.
Ale samozřejmě nejde jenom o něj. Róza se zase zbytečně nechá rozhodit rozhodčím, nebo se pak chytne i s Matějem a to je pak konec. Někteří hráči tohle těžko nesou. Mně osobně tohle hodně vadí. Beru, když na mě někdo křikne, ať jdu tam, nebo tam, to je potřeba, ale nemám rád, když je za chybu kdokoli seřvanej.
Já sám potom málokdy hraju zápas uvolněně a potom se ty chyby kupěj, ale to tak platí u kaž-dýho. Kdyby všichni hráli uvolněně, bylo by to o něčem jiným. To si potom člověk víc dovolí a víc mu toho taky vyjde a nebojí se balón podržet, nebo vystřelit, přihrát...

V tomhle si ti dovolím oponovat, já si naopak myslím, že komunikace je potřeba a když někdo neplní to, od čeho na hřišti je, tak je třeba ho nějak usměrnit...
Ale s tím já přece souhlasím. To usměrnění hráčů během zápasu je určitě potřeba, tam mi nevadí, když někdo křikne, běž tam, nebo tam, ber si tohohle hráče. Ale vadí mi, když někdo udělá chybu a je za to seřvanej... I potom se mu přece dá říct normálně, aby dělal to co má, nebo to dělal jinak...

Je ale přece nutný chápat, že ve vypjatým zápase jsou určitý emoce a každej je ventiluje jinak. Nejde se nad něco takovýho třeba trochu povznést a zbytečně to neřešit?
Emoce patří ke každému zápasu. Zase kdyby to každýmu bylo úplně jedno, moc by se nesnažil. Já si naopak myslím, že je potřeba se trochu povznést nad ten zápas a uvědomit si, že nehrajeme Ligu mistrů a proto se tak nerozčilovat. To ale neznamená se nesnažit. Jinak se přiznám, že ačkoli se nad to snažím povznést, přesto mě to podvědomě svazuje. Bohužel jsem ten typ člověka, který si kritiku bere často hodně osobně...

Stejně jako známkování po zápasech, že? To pro tebe bylo opravdu tak důležité?
Vypadá to, že ano. Ve skutečnosti určitě ne tolik, jak si myslíš. Nicméně mě naštve a mrzí, že po zápase, kde se snažím stejně jako spoluhráči a nemám rozhodně pocit, že hraju nejhůř, dostanu špatný hodnocení. Abych byl přesnej, to špatný hodnocení dostávám skoro vždycky a často dokonce nejhorší. Snažím se být taky sebekritickej, beru konstruktivní kritiku, ale rozhodně nemám pocit, že jsem málem pokaždý, když nastoupím, jeden z nejhorších na hřišti, ne-li vůbec nejhorší. Snažím se a proto mě štve, když mojí snahu a výkon hodnotí spoluhráči téměř vždy jako absolutně nedostatečný...

Ale pokud se na něčem shodně absolutní většina spoluhráčů, tak na tom asi něco bude, ne?
Já si hlavně myslím, že všichni nejsou hodnoceni za stejný výkon stejně... Ale jinak beru, že ode mě třeba někdo čeká víc, než předvádím. Já sám si říkám, že když hraju fotbal pro zábavu, jde mi to kolikrát mnohem líp. Možná proto si někdo myslí, že to tak budu vypadat i v Hanspaulce. Jenomže tam mě, jak už jsem zmínil, hodně svazujou ty zbytečně přehnaný emoce na hřišti...

Takže to je ten důvod, proč si myslíš, že ses neprosadil tak, jak se asi všeobecně očekávalo?
Ano, důvod je ten, že v Hanspaulce nehraju s čistou hlavou. Možná mi taky nesedí hřiště… Ale popravdě řečeno, možná je tam i jinej důvod, který nevím. Ale sám úplně nechápu, proč se mi tolik v lize nedaří... Nevím, pořád mám pocit, že bych měl něco dokázat, nějak se ukázat a o to hraju hůř...

Přesto, dokázal bys jmenovat zápas, který byl z tvého pohledu něčím výjimečný, povedl se ti?
Tak to si mě zaskočil. Pokud bych si vzpomněl, tak určitě ne na jméno soupeře. Ale asi to byl jeden zápas v předminulý sezóně, jak jsme vyhráli 4:0 (proti Caroilu, pozn. red.). Uvolnil jsem se po křídle a naservíroval gólovou přihrávku Rózovi přímo na nohu... Ale ideální ten zápas stejně nebyl, aspoň 2 gólovky jsem spálil. Ale ten moment se mi líbil. Bohužel, často se mi stává, že když se takhle uvolním, zkazím finální přihrávku, nebo přijdu o míč v jiným souboji...

Pokud bych měl z hodnocení tvého stylu hry v podání spoluhráčů udělat tvou co nejvýstižnější charakteristiku, asi bych tě označil za "zbrklého sólistu"…
Tak to je podle mě docela výstižný... Bohužel, často se špatně rozhodnu. Buď jdu do zbytečného souboje, nebo zbrkle přihraju. Každopádně je pravda, že kvůli své zbrklosti přicházím o hodně míčů. To je daný tou nervozitou... Ale jinak mi tyhle názory nevadí, beru to, protože je to pravda...

A nemyslíš si, že s tím šlo za ty dva roky něco dělat? Kdyby si měl třeba možnost začít znova a udělat něco jinak, co by to bylo?
No ta kritika je určitě kvůli tomuhle. Jenomže nevím, jak bych to měl změnit. Kdybych to věděl, dávno to už udělám. To si prostě nejdřív musím pořádně srovnat v hlavě, skutečně si nebrat tolik ty emoce na hřišti a plně se koncentrovat na zápas. To je další věc, nejsem vždy na 100% koncentrovanej. Ale svojí povahu nezměním. Můžu se jenom snažit to tak nebrat. Kdybych měl možnost začít znova, zaměřil bych se hlavně na tohle. Vyrovnat se s tím tlakem, emocema a tak. Všechno ostatní není tak důležitý... Protože to všechno ostatní přijde s tím, když budu hrát v klidu...

Když by sis na chvíli zahrál na jasnovidce, jak vidíš nejbližší budoucnost Sviní, třeba už teď v podzimní sezóně?
No tak vzhledem k oslabení kádru odchodem několika hráčů to nevidím nejlíp. Ale třeba se Svině nějak herně i výsledkově zvednou a půjde to. Hodně taky samozřejmě záleží na soupeřích. Myslím si, že to v každým případě bude těžký boj o záchranu...

Pojďme k jinému tématu. Jak si užíváš nejdelší prázdniny v životě?
No, měly to být zároveň nejlepší prázdniny. Mám po maturitě a přijímačkách, takže dva velký stresy za sebou. Ze začátku jsem si to nejvíc užíval, ale teď jsem měl spoustu věcí naplánovaných s přítelkyní, jenže jsem se rozešli. Což mě hodně vzalo a zbytek prázdnin mi docela pokazilo. Plány už teď nemám žádný, ale ještě něco určitě podniknu, abych přišel na jiný myšlenky.

Zmiňoval ses, že po prázdninách nastupuješ na školu v Boleslavi. Mohl bys nám přiblížit, o jaký obor jde?
Ekonomika a management ve Škodovce, snad mě to bude bavit...

V rámci sourozenecké soudržnosti jsi i ty zarytý slávista. Jak se díváš na změny, které se v poslední době ve Slavii udály?
Vnímám to jako velmi pozitivní a zásadní změny. Příchod Šmíci není samospasitelný, ale i další hráči vypadají kvalitně a uvidíme, jak se tým sehraje. Doufám, že postoupíme do ligy mistrů a že získáme titul. Už by to oboje fakt chtělo. Největší radost mi samozřejmě udělala stavba stadionu.

Těšíš se na nový slávistický stadion? Budeš na něj pravidelně chodit?
To si piš, jako malej kluk... (smích) Jak se zase objevily spekulace o jeho stavbě, tak sem říkal, že jestli se skutečně začne stavět, koupím si na něj permici, takže chodit na něj určitě budu, co nejvíc to půjde...

Žádné komentáře:

Okomentovat